Єпископський герб його Преосвященства владики Теодора

Герб Владики Теодора МАЦАПУЛИ,  I.V.E
Правлячого єпископа Мукачівської греко-католицької єпархії

Foto #1

Основа Герба:

Основою герба владики Теодора є пурпурова мантія, яка підшита горностаєвим хутром. Пурпур є кольором царським, божественним. Пурпурова тканина використовувалася при побудові Намету Завіту. Пігмент цього кольору добувався дуже трудомістким способом з особливих молюсків, тому іноді пурпурова тканина могла коштувати більше, аніж золото. Пурпуровий плащ міг дозволити собі лише цар.

Єпископ, який бере вповні участь у царському, пророчому та священичому служінні Христа, має в основі гербу пурпур не для того, щоб показати свою зверхність, але для того, щоб показати, що найвищим Царем є сам Христос і Йому належить цей пурпур.

Хутро горностая завжди було символом чистоти. У старих геральдичних описах про горностая сказане таке: «Це маленьке звірятко настільки охайне, що краще дасть себе впіймати, аніж перейде через мокре і нечисте місце, аби не забруднити свого гарненького хутра». Єпископ дбає як за свою особисту чистоту у помислах, словах та діях, так і за чистоту католицької віри, яку він покликаний зберігати, прийнявши свячення та увійшовши у Колегію єпископів.

На пурпуровій мантії розміщено щит,  увінчаній золотою єпископською митрою з червоним підкладом. Обабіч виходять золоті єпископський жезл праворуч і процесійний хрест ліворуч.

По лівій стороні щита:

У лівому нижньому куті щита, розташована частина гербу Згромадження, до якого належить владика Теодор.

Літери "V C F E" є абревіатурою латинських слів "Verbum caro factum est". Це цитата з Ів. 1, 14, що в українському перекладі звучить "Слово стало тілом". Ідея Воплочення Слова для цього Згромадження є фундаментальною, тому саме ця цитата потрапила на герб.

Харизма Згромадження – «інкультуризувати» Євангеліє, тобто продовжувати воплочення Слова в усій людині, в усіх проявах людини, тому червоний хрест на срібному фоні вказує на те, що правда Христа має охопити всіх людей і всю реальність людини, перемінити їх, освячуючи і приносячи радість спасіння.

Золота корона одночасно символізує вічне та універсальне царство Христа.

Три полум’я – це три обіти згідно євангельських рад: послух, убогість та чистота.

Лілія представляє Пресвяту Діву Марію і символізує четвертий обіт материнського рабства любові до Ісуса в Марії, згідно зі св. Гріньйоном де Монфортом, який складають члени Згромадження.

По правій стороні:

У правому нижньому куті розташовується золотий проквітлий хрест, який є символом Дерева життя і спасіння, яке здобув для нас Христос своєю хресною смертю. Хрест оточений трьома восьмикутними зірками і розташований на блакитному тлі. Цей хрест на фоні є символом древнього міста Галич, тобто сучасного Крилоса, місця де народився владика-номінант. Три зірки нагадують про Крилоську Чудотворну ікону Божої Матері, біля якої майбутній єпископ молився з дитинства і перед якою посвятив своє священство Богородиці.


Верхня частина:

Верхньою частиною щита є бойківська дерев'яна церква на зеленому тлі. Саме таке зображення присутнє на єпископському гербі владики Петра Гебея та на печатках, якими користувався владика Теодор Ромжа. Зображення бойківської церкви має не лише символічне значення, але й історичну відповідність.

Це є діючий храм, розташований у с. Ужок, який колись був греко-католицьким, але згодом був відібраний від законних власників. Ця споруда нам представляє один з чотирьох стилів дерев'яної сакральної архітектури – стиль бойківський. На гербі можна роздивитися маленьке вікно, яке було додано до церкви лише у 70-их роках минулого століття, і якого там історично не було.

Зелений колір, на тлі якого розташована бойківська церква, є символом нашого рідного краю, який красою своєї природи приваблює не лише багато туристів, але й місцевих жителів.

Цитата, яка розташована під щитом:

На золотій стрічці напис "Буди мні по глаголу Твоєму". Це цитата з Євангелія від Луки (Лк. 1, 38). Ці слова означають повне віддання себе на благовоління Боже, за прикладом Пречистої Діви Марії у момент Благовіщення: „Ось Я Господня слугиня: нехай зо Мною станеться по Твоєму слову!” (Лк. 1, 38).

Герб виконав п. Андрій Гречило (№69 від 22.05.2024 р.), Голова Українського Геральдичного Товариства, доктор історичних наук, провідний науковий співробітник Інституту української археографії та джерелознавства ім. М. С. Грушевського Національної академії наук України, член комісії державних нагород та геральдики при Президентові України.

Блазон герба (геральдичний опис):

Щит повищено перетятий і напіврозтятий, у верхньому зеленому полі золота церква; у нижньому правому срібному полі – червоний хрест, посередині якого золота корона, вгорі та обабіч – 3 золоті язики полум’я, а внизу – срібна лілія, у срібних чвертях – чорні літери V C F E; у нижньому лівому синьому полі золотий проквітлий хрест, обабіч якого та під ним – по срібній 8-променевій зірці. Щит розміщено на пурпуровій мантії, підбитій горностаєм, увінчаній золотою єпископською митрою з червоним підкладом. Обабіч виходять золоті єпископський жезл праворуч і процесійний хрест ліворуч.

Під щитом на золотій стрічці девіз чорним: Буди мнѢ по глаголу твоєму (Лк 1,38). Він означає повне віддання себе на благовоління Боже за прикладом Пречистої Діви Марії у момент Благовіщення: „Ось я Господня слугиня: нехай зо мною станеться по твоєму слову!” (Лк. 1,38).

Верхня частина

У верхній частині на гербі використано частину герба, який використовували Мукачівські єпископи в період переслідування, зокрема Блаженний Священномученик Теодор Ромжа, покровитель нового єпископа, а саме силует бойківської церкви Св. Михаїла з с. Ужок. Цей храм у  збудований у 1745 році, і є здавна однією із візитівок Закарпаття, а також пам'яткою архітектури України національного значення. Також вона включена до переліку світової спадщини ЮНЕСКО. Зелений фон символізує природу та красу Закарпаття.

Митра, жезл, процесійний хрест і мантія вказують на статус єпископа.

 

По лівій стороні

Червоний хрест із абревіатурою V C F E є символом Згромадження Воплоченого Слова, до якого належить єпископ-номінант. Латинські літери це є перші букви із біблійної фрази «Verbum Caro Factum Est» (І Слово стало тілом) Ів. 1, 14. А сам червоний хрест символізує Христову кров, пролиту на хресті, з якої витікає як плід вся діяльність членів Чернечої Родини Воплоченого Слова, а також вказує на те, що правда Христа має охопити всіх людей і всю реальність людини, перемінити їх, освячуючи і приносячи радість спасіння.

Золота корона символізує вічне та універсальне царство Христа.

Три полум’я – це три обіти згідно євангельських рад: послух, убогість та чистота, які монахи складають як вияв полум’яної любові до Господа і палке бажання наслідувати той спосіб життя, яким жив сам Ісус Христос.

Лілія репрезентує Пресвяту Діву Марію і символізує четвертий обіт материнського рабства любові до Ісуса в Марії, згідно зі св. Гріньйоном де Монфортом, який складають члени Згромадження Воплоченого Слова.

По правій стороні

Проквітлий золотий хрест є символом Дерева життя і символізує Крилос, який є древнім Галичем і вказує на місце народження владики, а в поєднанні з трьома срібними 6-про36 зірками на блакитному фоні також уособлює чудотворну Крилоську ікону Пресвятої Богородиці, якій Владика посвятив своє священство.

 

Герб виконав п. Андрій Гречило, (№69 від 22.05.2024 р.),

Голова Українського Геральдичного Товариства, доктор історичних наук,

провідний науковий співробітник Інституту української археографії та джерелознавства ім. М. С. Грушевського Національної академії наук України,

член комісії державних нагород та геральдики при Президентові України.