БІОГРАФІЯ СВЯЩЕННИКА-МУЧЕНИКА ДУРНЕВИЧА ТЕОДОРА (ФЕДІРА) ГЕОРГІЙОВИЧА (1904 – 1954 РР.) Народився 8 вересня 1904 р. в сім’ї робітників Георгія Дурневича та Агафії Ковтун в с. Латірка Нижній Верецький район Свалявського округу. Він був другою дитиною в сім’ї, мав старшого брата Василя (1902 р.н.). Початкову освіту здобув у рідному селі. Цінуючи здібності й старання учня, за порадою вчителя Калинича Юрія у 1920 р. батьки віддали сина продовжити навчатися до Мукачівської Державної Реальної Гімназії. Із-за важкого матеріального стану сім’ї, після закінчення четвертого класу він вимушений залишити гімназію, попросивши дозволу на академічну відпустку. У 1925 році, дякуючи клопотанню керівництва гімназії, Теодор (Федір) Дурневич, як успішний студент, був влаштований за державні кошти в „Інтернат при Державній Реальній Гімназії в Мукачеві”, а також виклопотало для нього від „Міністерства Школи і Нар. Просвещенія” матеріальну допомогу і так він зміг продовжити навчання. Із дитинства у Теодора Дурневича була тяга до церковного служіння, тому він після закінчення Мукачівської державної реальної гімназії в 1929 році, продовжив навчання в Ужгородській духовній семінарії. У семінарії почався новий етап життя молодого Теодора Дурневича. Роки навчання пролетіли дуже швидко. 29 червня 1933 року Теодор Дурневич одружується на Ілоні Єнковській дочці нотаря Мирона Єнковського та Маргіт-Марії Уйгелі. 12 липня 1933 р. в с. Великі Лази Ужгородського р-ну єпископ Олександр Стойка висвятив на священиків 8 богословів: Теодора Дурневича, Дмитра Ревицького, Андрія Бокотея, Петра Погоріляка, Івана Пея, Ласла Пушкаша, Золтана Шолтийса та Михайла Фельбаба. Після висвячення у серпні 1933 року він був призначений парохом в с. Скотарське, де проводив не тільки душпастирську, але також досить велику освітньо-просвітницьку працю серед селян і вірників. 8 років отець Дурневич самовіддано служив своїй пастві й був вельмишановною людиною. Про його велику духовну й активну громадську діяльність у розвитку національної самосвідомості, боротьби з п’янством, вихованню молоді писала газета Філії товариства „Просвіта”. У Вересні 1941 р. єпископ Олександр Стойка переводить Отця Дурневича парохом у с. Кошелево Хустського р-ну. У кінці жовтня 1944 року до нашого краю прийшла нова влада «освободітєлєй» Радянського Союзу. Вони принесли з собою під «визволенням» свої жорстокі закони військових трибуналів та судів. Почалися арешти інтелігенції в тому числі й священників та депортації, інтернування, переслідування неблагонадійних людей за етнічними ознаками в нашому краї, заслання їх у табори ГУЛАГу. У кінці жовтня 1944 року за подібним сценарієм в Рахові був арештований греко-католицький священник о. Петер-Пал Дем’янович. Він був звинувачений радянською владою у шпигунстві та засуджений Спеціальним Судом до розстрілу. У 1945 році Хворого 76-річного отця Дем’яновича цинічно розстріляли в койці тюремної лікарні у Великодню П’ятницю катом-виконавцем Марусею (Куруц Марією), яка була членом партизанського загону Тканка. У квітні 1945 р. Народна Рада Закарпатської України прийняла Постанову про свободу зміни релігії, Декрет чис. 54 про користування церковним майном та Декрет чис. 57 про утворення Управління у справах Культів при НРЗУ. Почалися переслідування священників Реформатської, Римо-католицької, Греко-католицької церков, но найбільше постраждали священники Мукачівської греко-католицької Єпархії. Почалося насильницьке закриття церков та спроби переведення всіх священнослужителів у російську православну віру з підпорядкуванням Московському Патріарху, адже, Радянська Комуністична Влада не могла керувати іншими конфесіями, крім своєї вірної православної, яка служила владним і політичним структурам СРСР, була підпорядкована їм і виконувала їхні вказівки. Більшість місцевих священників нашого краю залишались вірними присязі й свідомо віддались репресіям, що у той час означало ув’язнення, як правило, на 25 років із висланням на примусові роботи в табори ГУЛАГу Сибірі й Казахстану й інші. Засуджених звинувачували за ст. ст. 54.4. та 10 ч. 2 КК УРСР. У селах владою велася серед вірників посилена агітація щодо переходу до московського православ’я, о. Теодор (Федір) Дурневич у с. Кошелево вів роз’яснювальну роботу і чинив активний опір цьому процесу. Через штучно створені владою міжконфесійні чвари о. Теодор (Федір) Дурневич змушений був покинути село Кошелево, де місцева влада при активній допомозі військових і міліції силою відібрали греко-католицьку церкву і все церковне майно було передано православній громаді, а священика разом із сім’єю вигнали з парафіяльної хати. Єпископ Теодор Ромжа у квітні 1945 р. призначає о. Теодора парохом у с. Жнятино, яке раніше було філією с. Горонди Мукачівського р-ну. Із-за своєї активної діяльності у с. Кошелево був зарахований до неблагонадійних, тому радянська влада шукала будь-яку зачіпку для арешту о. Дурневича. Радянська влада в 1945 р., “проводячи роботу по очищенню від ворожих елементів” в нашому краї за постановою від 25 липня 1945 року Начальника Управління НКВС по Дрогобицькій області п-ка Майструка був заарештований о. Теодор (Федір) Дурневич. Протокол обшуку датований 20.07.1945 року та ордер на арешт з обшуком від 25.07.1945 року. Деякі тези не сходяться по справі, тому що у приговорі 18 жовтня 1945 року було написано, що він вже був 19 липня 1945 року арештований. Тут ми бачимо брехливу правду тоталітарного режиму. Їхня ідеологія була така, що чим більше невинних людей засудити, тим легше буде правити за допомогою страху. Підставою для підозри та звинувачень отця Дурневича служило те, що в 1940 р. протягом 5 місяців у його хаті в Скотарску проживав капітан Угорської контррозвідки Габор Бузаш, а у квітні 1941 року до нього прийшов майор Німецької розвідки Принц з проханням підшукати надійних людей для співпраці, коли служив парохом у с. Скотарське. Радянські слідчі-палачі професійно сфальсифікували кримінальну справу проти отця Дурневича, ніби його хата була явочною. Були знайдені брехливі свідки, які давали показання проти отця Дурневича, ніби він добровільно дав згоду співпрацювати з військовою розвідкою ворога. Багатоденні допити палачів давали свій результат. Як свідчать записи свідків по справі №42106 Ігнатишина Василя Івановича (1909 р.н. Скотарск), Ковардана Василя Яцьковича (1904 р.н. Скотарск), Лакатоша Михайла Федоровича (1908 р.н. Скотарск) (у кримінальній справі №42106 у декількох протоколах допиту Михайло Лакатош у квітні 1941 р. з’явився на квартиру отця Дурневича у Скотарску з майором Принцом німецької контррозвідки, де він представився помічником майора Принца. З його біографії Лакатоша: з 1936 р. – Член КПЧ) – цікавий «свідок», Гурзана Івана Антоновича (1907 р.н. Скотарск), Павлюка Людвіга Йосиповича (1904 р.н.), Могіша В.І. І не один із «свідків» не був покараний по кримінальній справі №42106, тому що в першу чергу наступ та залякування йшов на Мукачівську Греко-Католицьку Єпархію з боку влади СРСР. Отець Теодор Дурневич був єдиний, якого арештували, як священника Мукачівської греко-католицької єпархії, палачі Дрогобицького НКВС (тому довгий час не можна було найти документи кримінальної справи). Тут ми даємо хронологію допитів страждання отця Дурневича. Протокол допиту від 20.07.1945 року. Протокол допиту від 21.07.1945 року. Протокол допиту від 21.07.1945 року (продовження). Протокол допиту від 30.07.1945 року. Протокол допиту від 07.08.1945 року. (початок о 21:00) Протокол допиту від 17.08.1945 року. (початок о 21:00, кінець о 04:20) цікавий документ у цьому протоколі, де йдеться про те, що у квітні 1943 р. отець Дурневич був затриманий угорською поліцією у Мукачеві на автобусній зупинці на 24 год, бо сперечався із угорським поліцейським. Після пояснень був звільнений. Протокол допиту від 21.08.1945 року. (початок о 20:00, кінець о 03:00) Протокол допиту від 27.08.1945 року. (Початок о 10:30, закінчення о 17:00) Теж цікавий документ у цьому протоколі, у якому йдеться, що отець Дурневич у травні 1945 р. вступив до Комуністичної Партії ЗУ, він мотивував це слідчому, що вступив для участі в роботі кооперативу в хаті-читальні – таким чином хотів допомагати своїм вірникам. На жаль, це йому не допомогло в майбутньому. У кінці листопада 1945 року почалася перереєстрація до ВКПб і дуже багато людей не пройшли фільтрацію (приблизно 40% серед яких були Петро Сова, Стефан Борецький - члени НРЗУ та ін.) Протокол допиту від 31.08.1945 року. (Початок 12:30, кінець о 19:00) Протокол допиту від 05.09.1945 року. (Початок о 22:30, кінець о 02:00) Протокол допиту від 06.09.1945 року. (Початок о 20:00, кінець о 03:00) Протокол допиту від 07.09.1945 року. (Початок о 12:00, кінець о 00:00) Протокол допиту від 10.09.1945 року. (Початок о 12:00, кінець о 14:30, перерва, 16:30 - 22:30) Ще один цікавий документ: у 1939 р. на святкування св. Іштвана (20 серпня) із с. Скотарске до Будапешту поїхали 6 односельчан із греко-католицьким священником о. Дурневичем. Виснажливі багатоденні допити у стінах Дрогобицької НКВС велися над о. Дурневичем від 20 липня до 10 вересня 1945 р. по 5, а то й 7-12 год на день, часто починалися о 20 годині й закінчувалися під ранок о 2, а то навіть й о 4 годині. Слідчі змінювали одне одного, а жертва була одна. Було списано 13 протоколів допиту, а сама справа сягала 130 списаних листів і супровідних довідок, документів, в одній з яких чітко вказувалось що отець Ф. Дурневич від 10.09.1945 р. знаходиться у внутрішній в’язниці м. Дрогобич. Постанова обвинувачення від 12.09.1945 року. Заключення справи про звинувачення від 14.09.1945 року. Протокол підготовчого засідання від 16.10.1945 року. Протокол судового засідання від 18.10.1945 року. 18 жовтня 1945 року вироком військового трибуналу Дрогобицької області по кримінальній справі №42106 за ст. 54.-6. КК УРСР на 10 років позбавлення волі без поразки у правах й конфіскації майна, рахуючи від 19.07.1945 року. З одного боку, йому ще повезло, що судив його саме Дрогобицький військовий трибунал, а н...