Канталамесса: Усвідомлено жити даром хрищення
«Висвітлити внутрішню красу Церкви та християнського життя», не «заплющуючи очі на дійсність фактів» – так висловився проповідник Папського дому в реколекційній проповіді для Римської курії з нагоди Адвенту. Духовні приготування розпочалися 3 грудня 2021 року.
с. Емілія Вандич, СНДМ – Ватикан
Кардинал Раньєро Канталамесса, проповідник Папського дому, в цьогорічних роздумах у приготуванні до Різдва Христового, запропонував «поглянути на Церкву зсередини, в найсильнішому сенсі цього слова та у світлі таїнства, яке вона звіщає», щоб не втратити цього таїнства з поля зору. Адже сьогодні існує небезпека жити так, ніби Церква — це лише «скандали, суперечки, міжособові сутички, плітки чи щонайбільше якісь заслуги в суспільній діяльності», – сказав він.
Темою цьогорічних реколекційних розважань, що виголошуються протягом трьох п’ятниць, які випереджують Різдво Христове, є: «Коли прийшла повнота часу, Бог послав свого Сина» із послання святого Павла до Галатів. Ці слова є синтезом усієї таємниці християнства. Проповідник запропонував повернутись до теми минулорічної проповіді, в якій він «прагнув висвітлити небезпеку жити так, наче б Христа не існувало».
Бог є справжнім Отцем для кожної людини
У проповіді в п’ятницю, 3 грудня 2021 року о. Раньєро Канталамесса зосередив увагу на першій частині запропонованого тексту із послання святого Павла до Галатів, – «Бог послав свого Сина, щоб ми стали Божими» та підкреслив, що «батьківство Небесного Отця є центральним у проповіді Ісуса». І якщо навіть у Старому Завіті Бог сприймався як Отець, то новизна Євангелія полягає в тому, що Бог є не тільки Отцем ізраїльського народу, але й кожної людини, незважаючи на те, чи вона є праведною чи грішною і він дбає про кожного так, наче він є єдиним; Він знає думки й потреби кожної людини і навіть рахує волосся на голові. Отож, Ісус навчає, що «Бог є не тільки Отцем у метафоричному та моральному сенсі, який усе створив і дбає про кожного, але правдивий Отець істинного Сина, рожденного перед усіма віками».
Проповідник підкреслює, що саме з пасхальним таїнством смерті й воскресіння Христа, тобто завдяки відкупленню, яке Він приніс і подарував нам у хрещенні, ми, за словами святого Павла, «стали «синами в Сині», і «Христос став «первородним між багатьма братами»».
Стати синами Отця
Кардинал пояснює, що апостол Павло використовує ідею усиновлення, аби люди зрозуміли зв’язок, який через Христа Отець будує із людьми. Однак, цієї аналогії «недостатньо для вираження повноти таїнства». Бо якщо «усиновлення саме в собі є юридичним фактом» і «усиновлена дитина приймає прізвище, громадянство, місце проживання особи, яка її усиновлює», не передаючи своєї крові чи ДНК, то в цьому випадку це не так.
Бог не лише називає нас синами, але й передає Своє внутрішнє життя, Свого Духа, який, так би мовити, є Його ДНК. Отож, через Хрищення в нас струменить Боже життя. Він звернув увагу на те, що християни часто сприймають як само собою зрозуміле дійсність бути дітьми Божими та закликав «завжди пам’ятати хвилину нашого хрищення, коли ми стали єдиним цілим, щоб з більшою свідомістю жити цим великим даром».
Проповідник запросив молитися, щоб усвідомити власну гідність як християнина. Кардинал Канталамесса завершив свої роздуми сподіванням, що Святе Письмо допоможе по-справжньому зрозуміти, що означає бути Божими дітьми.
Джерело: CREDO