03
Лип 2024
Підготовка до Хіротонії 16/30
ТРИРАЗОВИЙ ОБХІД НАВКОЛО ПРЕСТОЛУ ПІД ЧАС СПІВУ ТРОПАРІВ
Найдавніші грецькі та слов’янські тексти не містять жодних рубрик чи вказівок, які приписували б обхід навколо престолу під спів тропарів. Виразну згадку про цей звичай знаходимо аж у XV ст., у Симеона Солунського, який пропонує символічне пояснення триразового обходу навколо престолу як знак пошанування Пресвятої Тройці. Проте Симеон згадує про спів лише двох тропарів: «Святі мученики» і «Слава Тобі, Христе Боже». Тож обряд постав не давніше, як у XIV ст., а остаточно ввійшов до літургійних книг лише в XVII ст. Саме ж виникнення звичаю можна пояснити намаганням продемонструвати вічний союз кандидата з Богом, подібно, як відбувається під час чину Вінчання.
У момент обходу єпископ сидить з лівого боку престолу, а кандидат, окрім цілування «рогів» престолу, робить перед святителем доземний поклін і цілує (за Архиєратиконом 1973) архиєрея в руку, набедреник і праве плече. Цей обряд також порівняно новий, згадок про нього не трапляється до кінця XIV ст.
Щодо клякання перед єпископом і цілування його риз, вважається цей звичай характерним суто для унійних видань. Та все ж і Чиновник 1798 р., і Дмитрієвський згадують про таку практику. Особливістю унійних видань є цілування єпископа в праве рамено.
Архиєратикон 1973 р. приписує, що кандидата вводить у святилище архидиякон; кандидат робить поклін перед єпископом та цілує його в руку, набедреник і праве рамено. Архиєрей вітається з кандидатом словами: «Христос посеред нас», на що той відповідає: «І є, і буде». Відтак архидиякон супроводить кандидата навколо святої трапази, той цілує її чотири кути, а потім – знову єпископа в руку, набедреник і праве рамено.
В цей час хор співає три тропарі: «Святі мученики», «Слава Тобі, Христе Боже» та «Ісає, ликуй». Архиєратикон не уточнює, що обхід навколо престолу здійснюється тричі, цей припис міститься в чині поставлення диякона.