Папа: велич не в території чи кількості населення, а в мудрих інституціях і законах
На приклад Люксембургу в будуванні згуртованої та солідарної Європи
вказав Папа Франциск у своїй першій промові 46-ї Апостольської подорожі.
Про це повідомляє Vatican News.
Щоб вилікувати небезпечний склероз, тобто забуття про помилки
минулого, «що призводить до тяжкої хвороби народів», загрожуючи
ввергнути їх «в авантюри з величезними людськими жертвами, відновлюючи
даремні кровопролиття», потрібно дивитися вгору, потрібно, щоб щоденне
життя народів і їхніх правителів «було натхнене високими і глибокими
духовними цінностями, й ці цінності зможуть запобігти божевіллю розуму і
безвідповідальному поверненню до тих же помилок, що і в минулому,
посиленому більшою технічною могутністю, яку тепер має людина», – на
цьому наголосив Папа Франциск, промовляючи до представників влади,
громадянського суспільства й дипломатичного корпусу Люксембургу,
зустрічаючись з ними у четвер, 26 вересня 2024 р., в конгресцентрі
«Cercle Cité».
Візит ввічливості до Великого Герцога
Прилетівши до Люксембурга, Святіший Отець з летовища прибув до палацу
Великих Герцогів, щоб здійснити візит ввічливості до Глави Держави. В
той час, як Папа мав приватну розмову з Великим Герцогом у Королівському
залі палацу, паралельно в салоні Міністрів відбувалася розмова Глави
Уряду з делегацією Святого Престолу, яку очолював Заступник Державного
Секретаря архиєпископ Едґар Пенья Парра. Згодом Премʼєр-міністр перейшов
до Королійського залу, де також мав коротку розмову з Папою. Нагадаємо,
що кардинал Паролін не бере участь у цьому візиті, оскільки представляє
Святий Престол на Генеральній Асамблеї ООН в Нью-Йорку.
Важлива роль кожного
З палацу Великих Герцогів Папа та місцеві високопосадовці переїхали
до конгресцентру «Cercle Cité», де Святіший Отець, промовляючи після
Глави Уряду, виголосив свою першу промову. Він розпочав із зауваження
про те, що з огляду на своє розташування на пограниччі різних мовних і
культурних ареалів, Люксембург часто опинявся на перехресті
найважливіших подій історії Європи, зазнаючи вторгнень і окупації.
«Навчена своєю історією, а історія – це вчителька життя, після
закінчення Другої світової війни ваша країна відзначилася своїми
зусиллями для побудови об'єднаної та солідарної Європи, в якій кожна
країна, велика чи мала, відіграватиме свою роль, нарешті залишивши
позаду поділи, суперечки та війни, спричинені доведеним до крайнощів
націоналізмом та згубними ідеологіями», – сказав Папа, відзначивши також
демократичну структуру Люксембургу, «в центрі якої – гідність людської
особи та захист її фундаментальних прав». За його словами, «не
протяжність території чи кількість населення» є незамінною умовою, щоб
держава відігравала важливу роль на міжнародному рівні, а «терпеливе
формування мудрих інституцій та законів, які, регулюючи життя громадян
відповідно до критеріїв справедливості та поваги до верховенства права,
ставлять у центрі людину та спільне благо, запобігаючи та протидіючи
небезпекам дискримінації та виключення».
У фарватері соціальної доктрини Церкви
Побажавши, щоб між народами встановлювалися солідарні стосунки, таким
чином, щоб усі могли ставати «учасниками і головними дійовими особами
впорядкованого проекту цілісного розвитку», Святіший Отець зазначив, що
ознаки такого прогресу та вказівки щодо його досягнення можна знайти в
соціальній доктрині Церкви. «Я теж пішов слідом за цим навчанням,
поглиблюючи дві великі теми: піклування про створіння та братерство», –
сказав він, наголосивши, що розвиток, щоб бути справжнім і цілісним, «не
повинен розграбовувати та плюндрувати наш спільний дім і не повинен
залишати на узбіччі народи чи суспільні групи».
«Багатство – не забуваймо – це відповідальність. Тому я закликаю до
постійної пильності, щоб не нехтувати найбільш знедоленими націями, а
навпаки, допомагати їм вийти зі злиденного становища. Це один із
головних шляхів до того, щоб зменшити кількість тих, хто змушений
емігрувати, часто в нелюдських і небезпечних умовах», – сказав Папа,
додавши, що Люксембург, де мало що не половину мешканців становлять
вихідці з інших частин Європи та світу, є «прикладом» дороги, на яку
слід ступити в тому, що стосується прийняття та інтеграції мігрантів і
біженців.
Євангеліє, яке зціляє серце
«На жаль, доводиться рахуватися із відродженням, навіть на
європейському континенті, розколів і ворожнечі, які замість того, щоб
вирішуватися на основі взаємної доброї волі, переговорів і дипломатичної
роботи, призводять до відкритої ворожнечі, за якою слідують руйнування і
смерть», – вів далі Папа, зазначаючи, що здається, що людське серце не
вміє берегти пам’ять і повертається на трагічні стежки війни. І щоб
запобігти цьому «небезпечному склерозові», потрібні цінності, які
вбережуть розум від божевілля. «Як Наступник апостола Петра, від імені
Церкви, яка, за словами Павла VI, є експертом з людяності, я посланий
також сюди, щоб засвідчити, що цими життєдайними соками, цією постійно
новою силою особистого та суспільного оновлення є Євангеліє», – сказав
Святіший Отець, додаючи, що воно єдине «здатне глибинно перетворити
серце людини», роблячи її спроможною чинити добро також і в найважчих
ситуаціях.
По завершенні зустрічі з представниками влади, дипломатичного корпусу
й громадянського суспільства Папа Франциск від’їхав панорамним
автомобілем до резиденції Люксембурзького архиєпископа, вітаючись з
мешканцями, які заповнили тротуари обабіч доріг, якими він переміщався.